Twierdza Kołobrzeg

Śladami Bursztynowej Komnaty

19 września 2015 r. o godz. 12.00 rozpocznie się Gra Miejska. Jej uczestnicy będą mieli za cel natrafić na ślad Bursztynowej Komnaty. Rząd do akcji wysłał żołnierzy...


Organizatorem Gry Miejskiej jest Fundacja Historia Kołobrzegu, współorganizatorem Gmina Miasto Kołobrzeg, a partnerem Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Gra odbędzie się w godz. 12-15 w dniu 19 września 2015 roku. Zgłoszenia można dokonywać pod numerem telefonu: 500-166-222, codziennie w godz. 10.00-20.00, na zasadach w regulaminie gry, który dostępny jest w dalszej części artykułu.

Gra ma wiele zakończeń. Można przejść wszystkie elementy z rozwiązaniem zagadek i oddać arkusz gry. Wygra ten, kto przybędzie szybciej na metę gry i rozwiąże największą liczbę zagadek. Gry można nie ukończyć, nie rozwiązując zagadek lub korzystając z "trefnych" wskazówek.

W skrócie, gra polega na odwiedzeniu wskazanych kołobrzeskich zabytków i rozwiązanie zagadek, prowadzących do rozwiązania zagadki. Uczestnicy gry, aby tego dokonać, muszą ścigać się z żołnierzami, ktorych rząd wysłał do rozwiązania zagadki. Nie zabraknie elementów wrogich przejęć i wendetty. Trzeba pilnować się na każdym kroku.

UWAGA! Gra może wyzwalać emocje w ramach raalizacji niezapowiedzianych scenariuszy.

Nagrodami w grze są tablety, upominki elektroniczne i książki.

Opis zdarzeń na motywach historycznych:

Bursztynowa komnata powstała na zlecenie króla pruskiego Fryderyka I. Zamówienie złożono u mistrza bursztyniarskiego z Gdańska, Andreasa Schlütera. Prace na dziełem ukończyli mistrzowie gdańskiego cechu: Gottfried Turau i Ernest Schacht. Do 1706 roku komnata była zamontowana na zamku w Charlottenburgu, a następnie przewieziono ją do Pałacu Miejskiego w Berlinie. Pierwotnie, to imponujące dzieło sztuki bursztyniarskiej miało stanowić wystrój berlińskiego gabinetu króla pruskiego. W 1716 roku, Fryderyk Wilhelm podarował je zachwyconemu kunsztem gdańskich bursztynników carowi Piotrowi I. Był to dowód przyjaźni i sojuszu zawartego pomiędzy dwoma państwami. Komnata została przewieziona do Pałacu Letniego w Petersburgu, a następnie przeniesiona do Pałacu Zimowego i rozbudowana. W 1755 roku komnata trafiła do pałacu w Carskim Siole. Caryca Elżbieta była nią zachwycona. Po rozbudowie, komnata była dziełem o wymiarach 10,5 x 11,5 metra (inne źródła podają 10 x 7,8 metra).

Zanim rozpoczną się powojenne poszukiwania tego wspaniałego dzieła, zatrzymajmy się na drugiej dekadzie XVIII wieku. Podarowana komnata musiała jakoś zostać przetransportowana do Rosji. Według wszelkiego prawdopodobieństwa, z Berlina przewieziono komnatę do Kołobrzegu. Pisze o tym w swojej powieści „Das Bernsteinzimmer” Heinz G. Konsalik, ale także Marian Czerner w Jantarowych Szlakach w 1983 r. Według historycznych przesłanek, komnata dotarła do Kołobrzegu w kwietniu 1717 roku, skąd drogą morską miała zostać przetransportowana do Kłajpedy. Dlaczego droga morska tego dzieła rozpoczęła się w Kołobrzegu? Otóż w tym czasie część Pomorza Zachodniego była kontrolowana przez Szwedów (zasadniczo do czasów pokoju z Nystad w 1721 r.), zaś Kołobrzeg był wierny królowi pruskiemu. Fryderyk Wilhelm odwiedził twierdzę 25 sierpnia 1714 roku. Tylko w Kołobrzegu znajdował się port, który w sposób sprawny i bezpieczny pozwalał na załadunek skarbu na statek.

Konwojem kierował Friedrich Theodor Wachter, który jako dożywotni nadzorca komnaty podróżował razem z rodziną i całym dobytkiem. W jego skład wchodziły skrzynie z rozmontowaną komnatą, 145 koni, 66 mężczyzn, a także jak wynika z zapisów, jedna kobieta, jeden pies oraz eskorta: oddział kirasjerów pod dowództwem Johanna von Stapenhorsta, który, wydaje się, nie wiedział, co przewoził, choć domyślał się, że ładunek jest cenny. W Kołobrzegu, skrzynie zostały załadowane na jednomasztową korwetę „Wilhelmina II” z pruskimi flagami powiewającymi na dziobie. Ładunek 18 skrzyń nie było tak łatwo umieścić na pokładzie. Akcja załadunku trwała cały dzień. Bursztynowa komnata trafiła po kilku dniach do Kłajpedy w doskonałym stanie. Był 30 kwietnia 1717 roku. Stamtąd, drogą lądową przetransportowano skrzynie do Petersburga.

Bursztynowa komnata została zrabowana w 1941 roku przez Niemców. W 1942 roku trafiła na zamek do Królewca. To wspaniałe miasto zostało zniszczone podczas alianckich nalotów dywanowych w1944 roku. Zniszczeniu uległ także zamek. Sama komnata zaginęła bez wieści. Zaginęła, bowiem nigdy nie udowodniono, że została zniszczona w wyniku działań wojennych lub innych okoliczności przywoływanych przez historyków. I tak zaginięcie bursztynowej komnaty stało się jedną z największych zagadek II wojny światowej.

Jedna z hipotez, zakładających potencjalne miejsce ukrycia tego skarbu, wskazuje na lotnisko w Bagiczu. Budowa tego kompleksu rozpoczęła się w 1935 roku. Cywilom tłumaczono, że powstaje tam fabryka proszku do prania „Persil”. 26 kwietnia 1938 roku lotnisko przejął I Pułk Bombowy „Hindenburg”, który we wrześniu 1939 roku brał udział w rajdach bombowych na Polskę. Wskazuje się, że skarby mogły być ukryte w podziemiach lotniska w Bagiczu, na którym na początku 1945 roku odbyło się wiele tajemniczych lądowań i startów. Czy tu mogła trafić komnata w drodze na zachodnie tereny III Rzeszy? Wejście do tych podziemi wskazywane jest w wysadzonej części kasyna oficerskiego przez wycofującą się w marcu 1945 roku obsługę lotniska. Czy w ten sposób Niemcy chcieli coś ukryć?

Ale to niejedyne miejsce, które pojawia się w literaturze poszukiwaczy bursztynowej komnaty. Kolejnym, jest położone niedaleko Kołobrzegu Rogowo. Do 1935 roku Rogowo było zwykłą wsią rybacką. W 1936 roku rozpoczęto budowę wojskowego osiedla koszarowego i lotniska morskiego, wykorzystywanego niezwykle aktywnie w 1945 roku. „Pod koniec wojny w Rogowie miało miejsce dziwne zdarzenie. Jezioro Resko Przymorskie o powierzchni ok. 6,2 km2 i maksymalnej głębokości 2,7m być może kryje jedną z tajemnic końca II wojny światowej. W okresie walk o rejon Mrzeżyna i Rogowa miał tu miejsce wypadek wzbudzający do dziś wiele kontrowersji. Od wschodu nadleciał samolot Ju 52 (lub Ju 52/3m). Maszyna dokonała międzylądowania na jeziorze w celu uzupełnienia paliwa. Przy starcie samolot dostał się pod ostrzał radzieckiej artylerii i trafiony pociskami i runął do jeziora. Rosjanie obserwując zestrzelony samolot zauważyli, jak Niemcy nie bacząc na trwający ostrzał, próbowali wyciągnąć samolot z jeziora. Próba się nie powiodła. W sierpniu 1946 roku, Rosjanie próbowali również wydobyć z wody samolot. Przełamał się on jednak tylko na pół, z kabiny wypłynęło ciało martwego żołnierza z generalskimi dystynkcjami. Istnieje hipoteza, że na pokładzie samolotu mogła być przewożona bursztynowa komnata. Poszukiwania ponawiano, lecz w ich trakcie znajdowano w jeziorze kawałki samolotów, miny, bomby lotnicze, beczki z paliwem i inne śmieci. Może jednak nie szukano w tym miejscu, co trzeba? Jedną z cech, które charakteryzują jeziora przymorskie, jest wysoka mulistość dna. Ładownia z przełamanego samolotu jest zagrzebana głęboko w mule, zaś kabinę pilota w roku 1987 przeszukali płetwonurkowie z klubu "RIF". Wydobyli z niej srebrną zastawę, dokumenty, listy i kartki żywnościowe z Królewca. O zdarzeniu być może by zapomniano, ale do szefa kaliningradzkiej grupy poszukiwania zagrabionych dzieł sztuki trafił list. Autorem był płk I.G.Nowikow, opisał on zdarzenie w Rogowie w 1945 r. Był on wtedy dowódcą radzieckiej jednostki stacjonującej w Rogowie (Nowikow zmarł w II połowie lat 80-tych)” (www.twierdzakolobrzeg.pl, Zaginiona komnata , L. Adamczewski , Poznań 1993).

Zapewne bursztynowej komnaty pod Kołobrzegiem nie znajdziemy, ale na kanwie emocji związanych z zagadką rzekomo odnaleziono pociągu niemieckiego pod Wałbrzychem, kto wie, co kryje się jeszcze wokół Kołobrzegu, a i w samym mieście…

 

REGULAMIN GRY MIEJSKIEJ ŚLADAMI bURSZTYNOWEJ KOMNATY

A) Postanowienia ogólne
1. Gra miejska "Śladami Bursztynowej Komnaty" (dalej „Gra Miejska”) organizowana jest przez Fundację Historia Kołobrzegu, ul. Zapleczna 9B/6, 78-100 Kołobrzeg.
2. Fundatorem nagród w Grze Miejskiej jest Fundacja Historia Kołobrzegu.
3. W Grze Miejskiej mogą brać udział osoby fizyczne, z wyłączeniem:
a) wolontariuszy oraz stron umów cywilnoprawnych zawieranych przez Organizatora,
b) innych osób, które brały udział w organizowaniu Gry Miejskiej, spokrewnionych z małżonkiem, wstępnym, zstępnym, rodzeństwem, powinowatym w tej samej linii lub stopniu, osobą pozostającą w stosunku przysposobienia lub jej małżonkiem, a także osobą pozostającą we wspólnym pożyciu.
4. W celu uzyskania możliwości ubiegania się o nagrody, uczestnik zobowiązany jest do zapoznania się z zasadami Gry Miejskiej określonymi w Regulaminie.
5. Udział w Grze Miejskiej jest bezpłatny.
6. Warunkiem uczestnictwa w imprezie jest przedstawienie na starcie dokumentu stwierdzającego tożsamość i podpisanie listy obecności. W przypadku osób nie posiadających dokumentu tożsamości (uczestnictwo w Grze Miejskiej dzieci poniżej 7 roku życia) wystarczy podpis rodzica lub prawnego opiekuna.

B) Czas trwania Konkursu
Gra Miejska zostanie przeprowadzona w sobotę 19 września 2015 r. w godz. 12.00 – 15.00 na terenie miasta Kołobrzeg.
C) Warunki uczestnictwa i przebieg Konkursu
1. Tematem przewodnim Gry Miejskiej jest historia Kołobrzegu. Zadaniem uczestników Gry Miejskiej będzie rozwiązanie zagadki związanej z Busrsztynową Komnatą. W tym celu gracze muszą przejść całą trasę gry, wykonać wszystkie zadania oraz zdobyć rekwizyty niezbędne do zakończenia Gry Miejskiej. Szczegóły realizacji tych zadań zostaną podane uczestnikom Gry Miejskiej przed ich rozpoczęciem.
2. Gra Miejska przeznaczona jest dla wszystkich chętnych, którzy lubią dobrą zabawę i ruch na świeżym powietrzu.
3. W Grze Miejskiej może wziąć udział nie więcej niż 60 osób (nie więcej niż 20 3 lub 4-osobowych zespołów).
4. W imprezie mogą uczestniczyć osoby, których stan zdrowia to umożliwia.
5. Uczestnicy grają w Zespołach 1-3 osobowych. Warunkiem udziału w Grze Miejskiej jest rejestracja Zespołu. O zakwalifikowaniu do udziału w Grze Miejskiej decyduje kolejność zgłoszeń.
6. W przypadku wycofania się zgłoszonych drużyn lub wolnych miejsc, organizator ma prawo dopuścić dodatkowe drużyny do Konkursu.
7. Osoby niepełnoletnie:
a) poniżej 13 roku życia mogą uczestniczyć w imprezie pod opieką rodziców bądź ich prawnego opiekuna.
b) powyżej 13 roku życia mogą uczestniczyć w imprezie za pisemną zgodą rodziców bądź ich prawnego opiekuna.
8. Podczas Gry Miejskiej każdy Zespół musi posiadać telefon komórkowy, za pośrednictwem którego może otrzymywać informacje od Organizatora lub będzie musiał z Organizatorem się skontaktować. Numer tego telefonu Zespół musi podać Organizatorom w chwili wysyłania zgłoszenia udziału w Grze Miejskiej.
9. Zgłoszenia do Gry Miejskiej przyjmowane są do 18 września 2015 r. godz. 20.00, pod numerem telefonu: 500-166-222. Zgłoszenie Zespołu musi zawierać: imię i nazwisko uczestników, wiek, numer telefonu komórkowego Zespołu oraz kontaktowy adres e-mail jednego z członków Zespołu.
10. Każdy Zespół otrzyma informacje niezbędne podczas Gry Miejskiej. Organizatorzy zalecają dokładne zapoznanie się z zasadami Gry Miejskiej.
11. Gra Miejska rozpocznie się 19 września 2015 r. o godz. 12.00 na Forcie Ujście na Latarni Morskiej w Porcie Kołobrzeg.
12. Na starcie Gry Miejskiej, zaraz po podpisaniu listy obecności, każdy członek Zespołu otrzyma kartę gry wraz z mapą.
13. Uczestnicy Gry Miejskiej w trakcie jej trwania muszą się poruszać wyłącznie pieszo, chyba że Organizator wskaże inaczej. Złamanie tej zasady przez członka Zespołu oznacza wykluczenie całego Zespołu z Gry Miejskiej.
14. Członkowie Zespołu muszą poruszać się razem. W każdym punkcie Gry Miejskiej liczba graczy w Zespole będzie weryfikowana z liczbą graczy zgłoszoną w formularzu rejestracyjnym. W razie niezgodności gracze mogą zostać zdyskwalifikowani.
15. Podczas Gry Miejskiej Zespoły będą wykonywać zadania, otrzymywać rekwizyty i wskazówki. Za zaliczenie poszczególnych Punktów Kontrolnych, Zespół otrzyma określoną premię finansową w banknotach PRL i bonusy w postaci kartek na mięso, benzynę itp. Wygrywa Zespół, który jako pierwszy przybędzie na metę i rozwiąże prawidłowo wszystkie zagadki oraz wykona określone zadania.
16. Na trasie Konkursu pojawią się różne postaci – wolontariusze. Będą one przebrane za postaci z epoki. Będą one wchodziły w interakcję z uczestnikami. Mogą oni również utrudniać grę, na przykład opóźniając przybycie na metę lub podawać fałszywe, bądź prawdziwe wskazówki.
17. O kolejności wykonywania zadań w Punktach Gry Miejskiej decyduje kolejność przybycia Zespołu na ten Punkt Kontrolny.
18. W przypadku naruszenia przez uczestnika Gry Miejskiej lub Zespół niniejszego regulaminu, złamania zasad fair play, utrudniania gry innym graczom bądź niszczenia wskazówek, w dowolnym momencie Gry Miejskiej Organizator ma prawo odebrania członkom Zespołu Karty Gry Miejskiej i wykluczenia ich z Gry Miejskiej. Decyzja Organizatorów w tej kwestii jest ostateczna.
19. Gra Miejskiej toczy się w normalnym ruchu miejskim i należy zachować szczególną
ostrożność, a w niektórych miejscach swoje zachowanie dostosować do zasad tam obowiązujących.
20. Poprzez dokonanie zgłoszenia do udziału w Grze Miejskiej członkowie Zespołu (uczestnicy) wyrażają zgodę na:
- wzięcie udziału w Grze Miejskiej na warunkach określonych w niniejszym Regulaminie;
- przetwarzanie przez Organizatorów danych osobowych uczestnika w zakresie niezbędnym dla przeprowadzenia Gry Miejskiej (zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz.U. z 1997 r., nr 133, poz. 883 z późn. zm.).
22. Odbierając Kartę Gracza, uczestnik zgadza się na warunki Gry Miejskiej i potwierdza, że zapoznał się z jej regulaminem.

D) Nagrody
1. Nagrodę główną otrzyma Zespół, który pierwszy przybędzie na trasę, odwiedzi wszystkie punkty kontrolne, a także wykona najwięcej zadań i rozwiąże największą liczbę zagadek (pod uwagę będzie brana suma).
2. Ogłoszenie wyników Gry Miejskiej i wręczenie nagród nastąpi 18 sierpnia 2015 r. nie później niż o godz. 16.00 podczas finału Gry.
3. Wymagane jest pisemne potwierdzenie odbioru nagrody na protokole odbioru nagrody, po okazaniu do wglądu dowodu tożsamości (legitymacje szkolna, dowód osobisty, paszport) i podanie danych osobowych: imienia, nazwiska i dokładnego adresu każdego uczestnika. W przypadku osób nie posiadających dokumentu tożsamości (uczestnictwo w Grze Miejskiej dzieci poniżej 7 roku życia) wystarczy podpis rodzica lub oprawnego opiekuna.
4. Niedopuszczalna jest wypłata równowartości nagrody rzeczowej w gotówce lub zamiana na inną nagrodę. Ewentualne prośby w tej kwestii nie będą rozpatrywane.
5. W przypadku niezgłoszenia się po odbiór nagrody w terminie wskazanym w pkt. 2 części D Regulaminu, albo w razie niespełnienia pozostałych warunków określonych w części D, prawo do nagrody przepada.
6. Jakiekolwiek roszczenia uczestników Gry Miejskiej z tytułu nieotrzymania nagród, które nie zostały im przyznane, są wykluczone.

E) Postanowienia końcowe
1. Regulamin znajduje się do wglądu w siedzibie Organizatora i na stronie internetowej http://www.twierdzakolobrzeg.pl, w artykule pt.: „Śladami Bursztynowej Komnaty”.
2. W kwestiach dotyczących przebiegu Gry Miejskiej, nieprzewidzianych niniejszym Regulaminem, a także w zakresie interpretacji niniejszego Regulaminu, głos rozstrzygający należy do Organizatora.
3. Reklamacje w związku z Grą Miejską nie będą przyjmowane.
4. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wprowadzenia zmian w Regulaminie z ważnych przyczyn.
5. Organizator zastrzega sobie prawo weryfikacji, czy Zwycięzca Gry Miejskiej spełnia warunki określone w Regulaminie Gry Miejskiej. W tym celu może żądać od Uczestnika złożenia określonych oświadczeń, podania określonych danych bądź przedłożenia określonych dokumentów. Może również postawić wymóg obecności pod numerem kontaktowym w ustalonym czasie. Niespełnienie warunków Gry Miejskiej lub wynikających z przepisów prawa lub odmowa spełnienia powyższych żądań powoduje wykluczenie danego Uczestnika z Gry Miejskiej z jednoczesnym wygaśnięciem prawa do Nagrody i jakichkolwiek innych roszczeń w stosunku do Organizatora, jak również uprawnia Organizatora do odmowy przyznania lub wydania Nagrody.
6. Uczestnicy wyrażają zgodę i upoważniają Organizatora do przetwarzania danych osobowych wyłącznie dla celów organizacji i przeprowadzenia Gry Miejskiej oraz wydania przyznanych Nagród, zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz.U. z 1997 r., nr 133, poz. 883 z późn. zm.). Uczestnicy podają dane dobrowolnie oraz mają prawo dostępu do nich i ich poprawiania, z zastrzeżeniem, że odmowa podania danych może uniemożliwić wydanie oraz realizację Nagród. Dane po ich wykorzystaniu dla organizacji lub prowadzenia Gry Miejskiej, wydania i dokonania rozliczenia Nagród zostaną niezwłocznie usunięte.
7. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za skuteczność realizacji połączeń telefonicznych.
8. Zgłaszając udział w Grze Miejskiej i biorąc w niej udział, Uczestnik Gry Miejskiej, lub jego rodzic bądź opiekun prawny w przypadku osób małoletnich, podporządkowuje się postanowieniom Regulaminu Gry Miejskiej i wyraża zgodę na jej treść.

Administratorem danych osobowych jest Grupa Rekonstrukcji Historycznych Kołobrzeg z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Złotej 3/9 78-100 Kołobrzeg, z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 512-583-918. Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa..

Copyright © 2015-2023 GRH Kołobrzeg, tel. 500 166 222. Wszelkie prawa zastrzeżone.